Expert odpowiada

  • Jaki fotelik wybrać dla niepełnosprawnego dziecka o wadze powyżej 18 kg?

    Zwykłe foteliki 15-36 bez własnych pasów uprzęży nie są w stanie prawidłowo zabezpieczyć tych dzieci. W odpowiedzi na liczne pytania naszych Czytelników prezentujemy film o fotelikach dla niepełnosprawnych dzieci powyżej 18 kg.

    Paweł Kurpiewski, ekspert fotelik.info, omawia foteliki Recaro Monza Seatfix Reha oraz BeSafe iZi Up Handicap, które zostały zaprojektowane z myślą o najmłodszych pasażerach dotkniętych niepełnosprawnością.

    Podróżowanie z niepełnosprawnym dzieckiem nie należy do prostych czynności.

    Zwykłe foteliki 15-36 kg nie są dostosowane do transportu najmłodszych pasażerów dotkniętych niepełnosprawnością. W związku z tym na rynku pojawiły się również foteliki zaprojektowane specjalnie z myślą o niepełnosprawnych dzieciach. Problemy, takie jak na przykład niezdolność samodzielnego zajęcia miejsca w foteliku, nietrzymanie pionu czy brak stabilizacji głowy, to tylko niewielka część trudności, z jakimi muszą zmagać się rodzice chorych dzieci. Naprzeciw ich oczekiwaniom wyszli producenci fotelików samochodowych Recaro i BeSafe.

    Fotelik Recaro Monza Seatfix Reha oraz fotelik BeSafe iZi Up Handicap zostały wyposażone w dodatkowe elementy ułatwiające przewożenie niepełnosprawnych dzieci. Producenci zadbali o części stabilizujące pozycję dziecka, takie jak: dodatkowe pasy uprzęży, dodatkową ochronę boczną, klin pomiędzy nogami, osłonę czy paski trzymające nogi dziecka. Dodatkowo firma BeSafe zadbała o obrotową bazę, która ułatwia wkładanie małego pasażera do fotelika. Zobacz więcej na filmie poniżej.

    Niestety ceny fotelików dla niepełnosprawnych dzieci są znacznie wyższe od standardowych fotelików. Można ubiegać się o refundację z Narodowego Funduszu Zdrowia, jednak mimo wszystko należy liczyć się z dużym wydatkiem.

  • Jak jest policzone to 2,5 tony w waszych reklamach jak to chyba fizycznie nie możliwe? Czekam na wasze obliczenia. Jestem zwolennikiem tej kampanii ale nie lubię oszustwa i bajek

    Przy zderzeniu czołowym, nawet przy prędkości nie uznawanej za niebezpieczną, rzędu 64 km/h, na samochód oddziałują przeciążenia do 30 g = 300 m/s2 (przyspieszenie 30 razy większe niż przyspieszenie ziemskie). Upraszczając rozważania do celów popularno-naukowych można powiedzieć, że wtedy mężczyzna o wadze - 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub/i innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony (84 kg x 300m/s2 = 25 200 N).

  • Czy w czasie kontroli pasażer jest również karany mandatem karnym?

    Tak, pasażer nie zapinający pasów bezpieczeństwa karany jest mandatem karnym wysokości 100 zł.

    Niezależnie od tego karany jest kierowca mandatem o takiej samej wysokości.

  • Czy to prawda, że pasy po wypadku tracą swoją sprężystość? Po czym można zauważyć, że pasy są do wymiany?

    Nie istnieje coś takiego, jak sprężystość pasa, więc nie może być również mowy o utracie sprężystości pasa. Co nie zmienia faktu, że pasy po wypadku, po zderzeniu z prędkością większą niż 30 km/h powinny zostać wymienione. Wynika to z możliwości uszkodzenia się zwijacza pasa, mechanizmu, który powoduje blokowanie się pasa bezwładnościowego w odpowiednim momencie. Zniszczeniu lub uszkodzeniu mogą ulec również obciążone podczas zderzenia zamki pasów bezpieczeństwa, dlatego po każdym wypadku powinny zostać one wymienione. Pasy, podobnie jak inne elementy bezpieczeństwa biernego są urządzeniami jednorazowymi.

    Ponadto pasy powinny być wymienione na nowe, jeśli widoczne są ślady uszkodzenia, jeżeli pasy są postrzępione i widoczne są fizyczne uszkodzenia taśmy pasa, nawet podczas normalnej eksploatacji.

  • Czy fotele w autach np tak zwane kubełkowe sportowe
    i pasy 3 lub 4 punktowe są lepsze i czy lepiej uchronią w wypadku niż normalne pasy i fotele a może gorsze?

    Na początku musimy sprecyzować kilka rzeczy.

    Pierwszym wariantem są fotele sportowe kubełkowe i do tego pasy
    4 lub 5 punktowe. Są to zestawy używane w sportach samochodowych. Takie atestowane fotele i pasy są bardzo ściśle dopasowane do kierowcy. Dadzą bardzo dobrą ochronę. Inną sprawą jest to, że ucierpi na tym komfort podróżowania i mamy wówczas ograniczone ruchy.

    Drugim wariantem są fotele mocniej wyprofilowane, oferowane w salonach samochodowych jako opcjonalne i montowane z nimi 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Tego typu fotele również zapewnią nam lepszą ochronę niż zwykłe fotele, chociażby z tego względu, że w takim fotelu lepiej "czujemy" zachowanie samochodu. Takie siedzenie również bardziej stabilizuje nasze ciało i nie pozwala mu się przesuwać na boki.

    Trzecie rozwiązanie, czyli zwykłe siedzenie samochodowe, będzie zapewniało więc najniższą ochronę.

  • Czy to prawda, że niektóre samochody mają specjalne systemy, które w momencie uderzenia dociskają pasy do pasażera?

    Tak, niektóre samochody wyposażone są w pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa. Podczas zderzenia będą one kasować luzy pasa bezpieczeństwa, tak aby jak najbardziej przylegał do ciała pasażera.

  • Czemu pas bezpieczeństwa musi przylegać do ciała - nie może być skręcony?

    Pas bezpieczeństwa nie może być skręcony, ponieważ musi rozłożyć obciążenia, działające podczas zderzenia, na jak największej powierzchni. Dzięki temu np. nasze kości mają szansę wyjść cało nawet z większego zderzenia.

  • Co daja pasy bezpieczenstwa?

    Zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse przeżycia wypadku w samochodzie. Ponadto pasy wiążące kierowcę z autem umożliwiają lepsze wyczucie ruchów pojazdu i precyzję kierowania.

  • Czy kobiety w ciąży maja obowiazek zapinania pasów?

    Kobiety w widocznej ciąży nie mają obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa, powinny jednak je zapinać w trosce o życie swoje i życie swojego dziecka. Przepisy w Polsce nie odwzorowują niestety obecnie ani stanu badań w tej dziedzinie, ani prawodawstwa w innych krajach wysoko rozwiniętych.

  • Czy obowiazek zapinania pasów jest zgodny z konstytucja?

    Jest zgodny. W dniu 9 lipca 2009r. Trybunał Konstytucyjny odrzucił skargę konstytucyjną jednego z kierowców dotyczącą obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych i orzekł, że obowiązek ten jest zgodny z konstytucją.

  • Jaka kara mnie spotka za niezapiecie pasów? (20.07.2011)

    W razie kontroli policyjnej grozi mu mandat karny w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. Mandat i punkty kierowca otrzyma także w przypadku niedopełnienia obowiązku przewożenia dziecka w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci (150 zł i 3 punkty), a także za przewożenie pasażera niezgodnie z przepisami (100 zł i 1 punkt).